Thursday, January 12, 2006

Katastrofale dispositioner

Der er findes ord jeg holder specielt meget af. Ikke for betydningen af dem, men fordi det giver en god fornemmelse i munden når man siger dem. De har lyd og rytme som smyger sig i øregangen og rammer hørecenteret som en helhed af enestående kvalitet. Og de er kønne at se på. De er simpelthen ganske særligt sanselige.

Gallipoli. Dieppe. Dien Bien Phu.

Jeg ved at de ord hver især betegner lokaliteter i verden. Det er stednavne. Men bortset fra en diffus fornemmelse af hvilket kontinent de respektivt er hjemmehørende på, har jeg ingen erindring om hvilken sammenhæng de er dukket op i. Af alle de ord man hører og læser sig til i tidens løb er disse blevet hængende i hukommelsen, ganske udslagne af den kontekst jeg oprindeligt måtte have stiftet bekendtskab med dem i. Sandsynligvis på grund af den sanselige nydelse de giver mig, og som jeg aldrig bliver træt af.

Og så er der alligevel noget der rører på sig fra et sted på grænsen af glemsel. Gallipoli har jeg læst mig til - syntes jeg kan mindes fornemmelsen af papir og billedet af en avisside i tabloidformat. Dien Bien Phu har jeg hørt - der knytter sig en følelse af bevægelige billeder til det ord. Måske en film jeg har set engang? Dieppe - ingen anelse. What so ever.

Og med nysgerrigheden vakt googler jeg dem lige - og får følgende info:

  • Battle of Gallipoli: I Verdenskrig, april-december 1915, Dardanellerne, tabstal: 400.000 i alt
  • The Dieppe Raid: II Verdenskrig, 9 timer den 19. August 1942, Frankrig, tabstal: ca. 5000 allierede i alt
  • Battle of Dien Bien Phu: Den Franske kolonikrig i Indokina, belejring marts-maj 1954, Vietnam, tabstal: 38.000 i alt

...Sidder tilbage med en mærkelig følelse i maven.

No comments: