Wednesday, September 28, 2005

Det af krydsordsløsere så kendte syngespil "Nei"

Egentlig ville jeg bare slå ordet 'kanalje' op. Det er sådan et godt ord. Men så vandrer øjnene og lige neden under står der 'kanaljesek'... Altså... nu tænker jeg i billeder, og når så kanaljesek henviser til opslaget 'kanariesekt' ser jeg straks for mit indre øje, en liga af de små, gule, bevingede kræ i færd med at planlægge en omstyrtning af det menneskelige regime i bedste Gary Larson stil.

...Jeg ville ønske at jeg ikke havde slået 'kanariesekt' op - jeg blev slemt skuffet da det bare betyder "sød, lysegul vin, især fra Teneriffa (Tenerife)."

Jeg stødte på 'lapidarisk' igen idag - og det slår jeg simpelthen ikke op nu! Tilfredsstillelsen af den momentane nysgerrighed efter ordets egentlige betydning, kan ingenlunde konkurrere med de tilbagevendende billeder af dansende laplændere med sjove huer og rensdyr på min indre filmstrimmel.

Hmmm.. gad vidst om man kunne få Wulffmorgenthaler til at tegne sjove ord?

No comments: